Oefening 4. Het beeld van de pijn veranderen

Je moet nu eerst een beeld bij de pijn zoeken. Bijvoorbeeld een beeld dat past bij hoe je pijn aanvoelt: zenuwen die klem zitten, ijshouweel, elektrische bollen die door het lichaam stromen, alsof er iets tussen een klem zit, hamer die op het hoofd bonkt, brandende vlammen, etc.

Daarna ga je het beeld in gunstige richting veranderen: een knoop ontwarren, elektriciteit ontladen, een klem losdraaien, een zachte hamer, een koele wind over de vlammen, etc.

Een andere manier om je pijn te veranderen verloopt via het beïnvloeden van een neutraal beeld van de pijn: mist die optrekt, een kleur die veranderd etc. Het voordeel van een neutraal beeld is dat het direct al wat emotionele afstand tot je pijn geeft, maar het is meestal wel wat moeilijker.

  1. Doe de korte relaxatie (les 1)
  2. Zoek een kleur (tint) die past bij je pijn.
  3. Verander in je verbeelding de kleur, bijvoorbeeld minder helder of een andere kleur.
  4. Geef jezelf de tijd om dit uit te voeren (1 minuut).
  5. Let op of je verschillen of veranderingen merkt in de kwaliteit van de pijn.
  6. Beëindig de oefening door je ogen te openen en je uit te rekken.