Oefening 4. Stap op de plaats en loskomen van de catastroferende gedachten

Als de pijn erg is en je bent gaan catastroferen probeer jezelf dan eerst te onderbreken (stoppen) door je adem en geest wat te kalmeren: het is een stap op de plaats maken:

  • Adem diep in.
  • Adem dan langzaam uit.
  • Zeg tegen jezelf ‘laat gaan’, ‘doe het rustig aan’, ‘ontspan’, ‘kalm blijven’. Herhaal dit 3x

Vervolgens kan je proberen de pijn, catastroferen en emotieketen te doorbreken met de volgende aanwijzingen.

  • Positieve actie: welke positieve actie kan ik ondernemen?
    • Lichamelijk: ontspannen, gaan zitten, blijven staan, hier wachten…
    • Mentaal: praat jezelf door de pijn heen met GTF (Geruststellen, Tijdelijk, en Focus)
  • Geruststellen: dit heb ik al eens meegemaakt, ik weet hoe het gaat. Denk aan een eerdere pijnperiode; de pijn zal naar een piek gaan en daarna weer afnemen.
  • Tijdelijk: het blijft niet altijd zo. Het neemt altijd weer af.
  • Focus: blijf er bij, vecht er niet tegen. Deze pijn is sterk. Vecht er niet tegen als een stier op een rode doek. Want dat geeft alleen maar frustratie en teleurstelling. Stel je een boom voor in de wind: sterk maar buigzaam.
  • Nakaarten: denk er over na hoe je er mee om bent gegaan en wat je ervan hebt geleerd. Geef jezelf een schouderklopje dat je niet in paniek bent geraakt.
  • Oorzaak: wat heeft de toenamen in pijn veroorzaakt? Een beweging, overbelasting, spanning, etc. Denk er pas over na als de pijn weer gezakt is, maar ook weer niet te lang (anders focus je jezelf weer te sterk op een verlossing van pijn) Als je er niet achter komt laat je het gewoon los.