Oefening 1. Aandachtsvaardigheden en training

In de volgende oefening wordt het gebruik van aandacht in het dagelijkse leven onderzocht. Aandacht is een dagelijks proces en verloopt doorgaans automatisch. In deze cursus gaan we dit bewust trainen. Lees eens rustig (of laat hem voorlezen) de onderstaande tekst (Bakal’s oefening) en volg die met je aandacht:

Bakal’s oefening

Houd je ogen dicht en neem even de tijd om op te merken waar je aandacht naar toe gaat. Zeg tegen jezelf. “Nu ben ik me bewust van …” , en eindig de zin met waarbij je je aandacht op dat moment hebt. Waar gaat je aandacht naar toe? Ben je je bewust van dingen buiten je lichaam of van sensaties binnen je lichaam?

Oké, richt nu je bewustzijn op iets waar je je juist weinig van bewust bent, iets binnen of buiten je jezelf, en richt je aandacht daarop. Je zult merken dat daardoor datgene waar je je eerst bewust van was nu minder of zelfs geheel niet meer opvalt. Ga verder met experimenteren en realiseer je dat aandacht als een soort zoeklicht werkt. Datgene waar je je aandacht op richt wordt helder, terwijl de dingen waar je nu niet meer oplet vager worden.

Als je aandacht gericht is op wat je hoort, dan kan je waarschijnlijk allerlei verschillende geluiden waarnemen en terwijl je dat doet ben je je waarschijnlijk weinig bewust van de sensaties in je handen. Als de aandacht verschuift naar je handen, vervaagd het bewustzijn van geluiden. Je aandacht kan vrij snel van het een ding naar het andere ding verschuiven, maar je bent je alleen maar datgene volledig bewust waar je op dat moment je aandacht op gericht hebt.

Oké, let nu op de gedachten of beelden die in je hoofd opkomen. Schenk aandacht aan die gedachten en let op wat er gebeurt als je ze probeert te stoppen.

Oké, probeer nu eens wat anders. In plaatst van te proberen je gedachte te stoppen, richt je je aandacht gewoon op je ademhaling. Elke keer als je ontdekt dat je aandacht afdwaalt, breng je die weer terug naar de sensaties van je ademhaling. Doe dit niet als een gevecht.

Een manier om deze aandachtsoefening te gebruiken is om je aandacht te verschuiven van dingen binnen je lichaam naar dingen buiten je lichaam.

Je kunt starten met de sensaties onder je voetzolen, bijvoorbeeld door met je voeten op de grond te drukken. Verplaats dan langzaam je aandacht door je lichaam omhoog. Ervaar zo goed mogelijk de sensaties in je lichaam. Oké, richt daarna je aandacht op dingen buiten jezelf. Word je bewust van de geluiden, de lucht langs je gezicht of nek. Merk op dat je je aandacht op één ding tegelijk richt. Speel met je aandacht. Verschuif je aandacht heen en weer zoals je zelf wilt tussen sensaties binnen jezelf en buiten jezelf.

Na deze oefening:

  • Lukte het je om met je aandacht heen en weer te springen tussen dingen binnen jezelf en dingen buiten jezelf?
  • Merkte je dat gedachten soms verhinderen om gemakkelijk heen en weer te schuiven met je aandacht?