Vragen en oefeningen bij les 2.

Tekstvragen

1) Hoe ademt iemand die gespannen is en hoe iemand die ontspannen is?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2) Noem twee veel voorkomende problemen bij het oefenen van de ontspan­ning?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Adem en ontspanningsoefeningen

Oefen deze week weer elke dag ademoefening 1 en voeg daar ademoefening 2 aan toe.

Oefen een of twee keer per dag de autogetraining 1 oefening.

Ademoefening 2

Buikadem, staand

In principe dezelfde oefening als bij ademoefening een. Handen weer onder de navel. Adem in een keer naar de buik. De adem slaat als het ware de borstkas over. Geen holle rug maken. En het uitademen begint echt van uit de onderbuik. Denk niet adem in, maar buik los. Voordeel van deze oefening ten opzichte van staan is dat men de buik beter voelt zakken. Een nadeel is dat men zich sneller licht in het hoofd voelt. Dit is geen hyperventileren maar het gevolg van de sterk aanzuigende werking van het middenrif op het bloed in het hoofd.

Autogene training 1

a) De inleiding

b) De specifieke oefeningen:

            1) Ik ben volkomen rustig.                            1-3x

            2) Mijn rechter arm is helemaal zwaar.         6-12x

c) Het terugnemen.