Toepassen in de praktijk

Met al het bovenstaande ben je klaar om nog meer terrein te gaan winnen. Je gaat hetgeen je geleerd hebt toepassen in de praktijk. Dat deed je misschien al met meer of minder succes. Maar nu ga je het met beleid doen. Dat wil zeggen dat je jezelf weer een aantal opdrachten geeft die je eigenlijk liever niet doet. Opdrach­ten die bijvoorbeeld te maken hebben met situaties waarin je klachten krijgt. Want juist in die situaties moet je keer op keer oefenen zodat je gaat merken dat je die situatie best wel kan door­staan. Daarbij is het belangrijk dat je voor jezelf een kort lijstje maakt waarin een aantal opdrachten staan die telkens moeilijker worden. Natuurlijk kun je jezelf weer belonen wanneer je een opdracht uitgevoerd hebt.

Oefenlijst ‘opbouw in moeilijkheidsgraad’

Ik ga de komende periode oefenen in telkens moeilijker situaties
1
2
3
4
5
6
7
8

Ademoefening 9

Bekken los van de ademhaling

  • Ga op de rug liggen met de knieën opgetrokken. Laat nu in een rustig tempo het bekken op en neer kantelen, let daarbij vooral op het op en neer gaan van het stuitje.
  • Herhaal oefening (a) maar in het ritme van de ademhaling. Bij het uitademen span je dan lichtjes de buik. Bij het inademen laat je de buikspanning weer los. De inademdruk blijft voelbaar aan de onderzijde.
  • Span de buikspieren voor het kantelen van het bekken langzaam maar zeker telkens minder aan. Wil je het bekken dan nog steeds laten kantelen, dan moet je de rug dus goed los laten.
  • Adem hierna even een tijdje ‘normaal’ en voel de kleine beweging in het bek­ken.
  • Laat het bekken daarna snel kantelen en los van de adem­beweging.
  • Stop met de oefening en voel de ontspanning.

Autogene training 7

a) De inleiding.

b) De specifieke oefeningen:

   1)  Ik ben volkomen rustig.                                                1-3X

   2)  Mijn beide armen en benen zijn helemaal zwaar.                    6-12X

   3)  Mijn lichaam is zwaar.                                                             6-12X

   4)  Mijn beide armen zijn aangenaam warm.                                6-12X

   5)  Mijn rechterbeen wordt aangenaam warm.                              6-12X

   6)  Mijn linkerbeen wordt aangenaam warm.                                6-12X

c) Het terugnemen.