Hulpmiddelen om vol te houden

Er is veel doorzettingsvermogen nodig om jezelf te veranderen in de gewenste richting. Een van de redenen waarom we soms een lange tijd klachten houden ligt simpelweg in het feit dat we er niets aan doen. We weten vaak wel wat we zouden moeten doen maar doen het desalniettemin niet. We laten het bijvoorbeeld na om op tijd wat rust te nemen terwijl we weten dat we het eigenlijk nodig hebben. We oefenen ongemerkt wat minder. We lopen onze gedachten niet meer na. Het kost al snel te veel moeite en/of teveel tijd. We zeggen soms tegen ons zelf: “Ik houd dat nooit vol” of ” Ik ben geen doorzetter” of “Ik heb dat nooit gekund”. Dit zijn allemaal zaken die je misschien tegen jezelf zegt wanneer het even wat moeilijker gaat. Het gevolg van dit soort gedachten is dat het daardoor nog moeilijker wordt om te veranderen of iets aan een situatie te doen. Een manier om jezelf te blijven motiveren is om een duidelijke afspraak te maken waarin je om­schrijft wat je zal gaan doen. Wanneer je van die afspraak afwijkt dan leg je jezelf iets op wat je onplezierig vindt. Houd je je wel goed aan de gemaakte afspraak dan beloon je jezelf met iets plezierigs.

Stel dat je de volgende opdracht voor jezelf op papier zet:

Ik wil in ieder geval één keer per dag de autogene training doen en één keer per dag minstens vijf minuten de ademoefeningen uit het huiswerk.

Bedenk dan een aantal dingen die je als straf zou kunnen doen wanneer je je niet aan de bovenstaande afspraak houdt. Een aantal voorbeelden:

            1) Dan moet ik de volgende dag mijn/onze auto wassen.

            2) Dan kook ik de volgende dag dat ene gerecht waar ik zo’n hekel aan heb.

            3) Dan moet ik de volgende dag die ene achterstallige klus klaren. (Bladeren uit de tuin harken? Zolder op ruimen? Muurtje witten? Sokken stoppen? Trui afmaken?)

            4) Dan mag mijn partner mij er morgen op uitsturen voor een bood­schap naar keuze.